måndag 15 juni 2009

Konsumentmakt - Jag och Ciao Ciao går skilda vägar

När jag går ut och äter förväntar jag mig ett gott bemötande och god service. Om jag skulle ta emot en beställning skulle jag göra vad jag kunde för att få kunden nöjd. Det är uppenbarligen inte målet för personalen på pizzerian Ciao Ciao i Örebro.

Jag ville köpa pizza häromkvällen till mig själv och till min flickvän. Vi hade båda funnit de pizzor vi ville ha men flickvännen äter inte skinka som fanns som en av flera andra önskade ingredienser på hennes pizza.

Jag bad att få byta skinkan mot en annan ingrediens varpå följande konversation utspelade sig:

- Nej, det får ni inte, men vi kan ta bort den. Vill ni ha mer av något annat får ni betala extra för det.
- Varför kan ni inte bara byta skinkan mot lite mer kronärtskocka som kostar lika mycket enligt er matsedel?
- Nej, vi gör inte så. Det står här (expediten pekade på matsedeln). Vi kan ta bort skinkan men ni får betala fullt pris ändå.
- Min flickvän äter inte skinka, skulle ni kunna lägga den på min pizza istället, frågade jag då.
- Nej!

Där tröt mitt tålamod. Jag hade förstås kunnat låta dem grädda pizzorna som de var och flytta skinkan själv vid bordet men om deras serviceambition inte är högre än vad denna konversation gav uttryck för är det inte en pizzeria jag vill äta på och heller inte rekommendera mina vänner. Det sa, jag till dem. Jag vill till och med vill avråda från att stödja en sådan pizzeria. Det sa jag också i min irritation.

- Du behöver inte komma tillbaka hit, fick jag till svar.

Där skildes våra vägar. Jag och min flickvän åkte till en annan pizzieria och fick det bemötande och den service jag tycker man kan förvänta sig.

Kanske kan konsumentmakten få Ciao Ciao att få till både god service och goda pizzor?
Har ni vägarna förbi, titta in och referera gärna min erfarenhet och prova om ni kan få dem att förbättra sin service.

2 kommentarer:

  1. Hej

    Min åsikt är att Ciao Ciao alltid har ett trevligt bemötandeoch serverar fantastiska pizzor.

    På deras meny så har de fasta menyalternativ - de säljer inga pizzor där man själv får komponera pizzan.

    Detta är samma koncept som man möter i andra branscher man kan tex inte köpa en Volvo med lädersäten fram och textilsäten bak. Orsaken till detta är att man inte anser sig kunna stå eller för den kundkomponerade produkten.

    Personligen tycker jag att du i framtiden skall baka pizzan själv eller gå till en pizzeria där man får komponera ihop pizzorna själv. Dina kommentarer ovan handlar inte om konsumentmakt utan liknar mer barnet som blir argt för att det inte blanda ketchup i morgonfilen.

    En mycket nöjd pizzaätare

    SvaraRadera
  2. Jo, jag har köpt pizzor där tidigare och inte haft en sådan negativ upplevelse tidigare.

    Jag har vänner som fortfarande köper pizzor där och utan problem kan få en vara på pizzan utbytt mot en annan.

    Jag har själv arbetat på restaurang och det skulle aldrig falla mig in att neka en gäst att byta en ingrediens mot en annan när det kan ske utan större besvär.

    Kanske har vi olika syn på vad god kundservice är.

    SvaraRadera