tisdag 2 juni 2009

Ge oss Sverige tillbaka!

Så skriver Sverigedemokraterna i deras kampanjbroschyr i Örebro inför EU-parlamentsvalet den 7 juni.

Jag förstår inte vad de menar? Är Sverige Sverigedemokraternas och vilka är det i sådana fall som tagit Sverige ifrån dem?

Sverige är värt att bevara, säger de också! Inte bara Sverige, säger jag. Vi måste vara med och värna hela vårt jordklot!

Svenska skattemedel till svensk välfärd, säger Sverigedemokraterna. Självklart, säger jag. Svensk välfärd som omfattar alla som vistas i vårt land. Jag tycker också att det är självklart att vi ska hjälpa människor och länder utanför Sverige som behöver hjälp.

Svenska jobb till svenska löntagare, säger de. Jag känner jättemånga som arbetar eller vill arbeta i andra länder. Det är bra att det finns möjligheter att arbeta på olika platser i världen och att andra har möjlighet att arbeta i Sverige.

Riv murarna mot omvärlden, säger jag. Sverigedemokraterna vill bygga kraftigare murar, fängelsemurar omkring dem själva?

Sverigedemokraternas politik tycks bygga på rädsla för förändring. Världen behöver förändras.

Vi behöver bli mer solidariska med vår omvärld!

3 kommentarer:

  1. Mer global mångfald säger jag! SDs definition av vad som "är" Sverige verkar vara en aning mossig.

    SvaraRadera
  2. Grattis till bloggen Jonas. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  3. Jag vill också ha Sverige tillbaka - det fina Sverige utan SD:are och och andra högertokar.

    P.Kj.

    SvaraRadera