torsdag 17 september 2009

Varför kan inte SJ ge rätt information

Nu sitter jag på ett tåg från Stockholm utanför Västerås på väg mot Örebro. Nej, förresten,det är inte helt korrekt! Tåget står still på grund av signalfel.

Framför oss står dessutom ett trasig tåg. Även om signalerna fungerat hade vi inte kommit förbi.

Tågpersonalen lät överraskade när de meddelade oss resenärare om signalfelet. Vi har fått flera besked under tågstoppet. Först beräknades förseningen bli 20 min. När 20 min gått lämnades ett nytt besked om 30 min försening.

Nu är vi fortfarande strax utanför Västerås. Tåget skulle redan ha varit framme i Örebro om vi följt tidtabellen. Förseningen är med andra ord (just nu) närmare en timme.

Några saker kan jag inte låta bli att förundrads över (milt utryckt).

Om signalfelet funnits hela dagen:

- Varför är det inte åtgärdat?
- Varför har man inte backupsystem?
- Varför informerades inte tågpersonalen och resenärerna redan i Stockholm om problemen?
- Varför satte man inte in buss mellan Västerås och Hallsberg (tågets slutstation)?
- Varför kan man inte lämna ett korrekt tidsbesked om förseningen på en gång?

Jag har inte haft möjlighet att följa upp Åsa Torstenssons utspel igår om de infrastruktursatsningar regeringen skulle presentera idag. Det är ganska uppenbart att dessa till största delen behövs till tåg och vårt järnvägsnät.

Och nu kom ytterliggare ett besked, förhoppningsvis det sista, om när vi beräknas i Örebro - Kl 19:55, 1 timme och 20 min försenade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar