Förbifart Stockholm - Regeringen säger ja till minst 28 miljarder för att öka utsläppen av koldioxid, hälsofarliga utsläpp och ytterliggare stora ingrepp i kulturmiljöer och landskap - Dyr investering i en tragedi!
Forskning visar att ökad vägkapacitet leder till ett ökad trafik. Efter 5-10 år är det lika trångt som tidigare på det gamla vägnätet och fullt med ny trafik på Förbifart Stockholm.
Om målet är att minska koldioxidutläppen med 20% till år 2020 och med 90% till 2050 är inte en politik där man bygger ut för mer biltrafik den rätta. Teknikutvecklings positiva effekter äts ständigt upp av ökande trafik.
Lägg 28 miljarder på kollektivtrafik, spårbunden trafik genom och runt Stockholm och resandet kan öka utan nämnvärd klimatpåverkan. Kanske till och med minska. Det är också nödvändigt att planera för ett samhälle där vi kan möta människornas behov med färre transporter. Det finns inget självändamål i att resa.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Det är så sjukt, jag fattar inte hur det kan gå till. Jag såg på uppdrag granskning om detta men jag trodde aldrig det skulle gå igenom, det var ju så uppenbart att det var det sämsta alternativet. *morr*
SvaraRadera