lördag 22 augusti 2009

Fler upptäcker videokonferensen - nu även jag

Jag läste i Svenska Dagbladet igår. Lågkonjunkturen har fått företag att se över möjligheterna att minska på affärsresandet för att sänka sina kostnader. Fler och fler installerar system för hålla kontakt med kunder och medarbetare över världen via dator- och videokonferenser.

Fysiska möten är viktiga men visst är det så att mycket kan lösas utan att man träffas fysiskt på en och samma plats. Numera finns både programvara för att dela och arbeta i flera gemensamma dokument samtidigt från olika platser och digital ljud- och videoutrustning för att både kunna höra och se varandra.

Det finns stora potentialer i dessa möjligheter till virtuella möten. Vi kan minska på resandet, dess miljöpåverkan, kostnader och spara tid, tid som vi kan ägna oss åt att göra andra nyttigheter i vårt arbete eller till att ta hand om oss själva och våra vänner.

Jag ska lägga lite mer tid på att lära mig använda de här nya verktygen. Trots att jag arbetat på min arbetsplats i nästan fem år var det precis innan semestern jag fick reda på att vi har en videokonferensutrustning. Nu har jag och några kollegor spridda över landet bokat tid för ett möte - inte i Stockholm där vi brukar träffas med alla resor det innebär - utan via videokonferens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar